miércoles, 24 de mayo de 2017

Fèlix Martí Ibáñez, el prestigiós metge anarquista de Gràcia


  Una part de pensament científic en clau anarquista troba en el moment històric dels anys 30 un espai per desenvolupar-se que cal recuperar. Veí del barri de Gràcia, el metge Fèlix Martí Ibáñez (1911-1972) ens aporta un punt de partida per recuperar part d’aquesta història dels nostres carrers. Conegut per la seua participació en els governs de la República i la Generalitat quan hi va haver una temporal col·laboració entre l’anarcosindicalisme i les institucions republicanes, qui és podria que és Martí Ibáñez? Ell mateix ens respon:

Como militante de la C.N.T. me debo a esta gloriosa organización y a cuantas actividades ella me sugiera. Como hombre y como individuo pensante me debo a la Humanidad Trabajadora, a la causa común revolucionaria…”

 Després d’haver-se instal·lat amb la seua família al carrer Benet i Mercadé nº15 del barri de Gràcia, els primers passos de Fèlix Martí Ibáñez com a estudiant de medicina el trobem el 1929 en el procés de creació d’una clínica per a gent amb manca de recursos: l’Associació Social Obrera. També localitzem la seua implicació en les xerrades i cursos que l’Institut de Medicina Pràctica realitza a la seua seu del carrer Astúries nº89. En aquest espai, juntament amb altres companys, crea l’Agrupació Escolar Marañón el març del 1931, un espai de formació científica amb objectius estrictament culturals i científics. La sexualitat, la socialització de la medicina, l’eugenèsia, la social-teràpia o la construcció del coneixement científic des la base són les temàtiques més tractades en vers a un nou sistema sanitari. Totes aquestes idees que venen treballant-se des dels inicis del segle XX, troben en aquest període un moment en el que, davant de les deficiències del sistema sanitari republicà, poder posar-se en pràctica. La medicina llibertaria d’aquests anys podria caracteritzar-se per actuar en tres eixos: l’assistència sanitària per al proletariat, la higiene pública-privada, i la sexualitat-reproducció. Després de diversos intents el 1935 apareix una interessant iniciativa: l’Organització Social Obrera. Sense haver unanimitat inicial en l’establiment dels objectius i definició de l’entitat, al principi es plantejava agrupar a diverses consultes gratuïtes per donar servei assistencial, encara prompte es va encaminar per establir una casa per al proletariat amb tot una sèrie de serveis i espais més enllà del purament mèdic-assistencial. Però aviat, el pla per establir una quota en un context en recessió econòmica i elevat atur, va ser interpretat com una impremta del burocratisme d’alguna part de l’anarcosindicalisme. “La disconformidad con la marcha actual de la citada entidad”; la distància entre les idees anarcosindicalistes i la política de l’OSO, ja des dels inicis, va motivar la dimissió en bloc del consell mèdic com Martí Ibáñez o Xavier Serrano.
   El Consultori Central es trobava al carrer Casanova nº33, mentre que un dels consultoris gratuïts era la consulta que Martí Ibáñez va establir al seu propi domicili de Gràcia com a “Médico Psicólogo. Enfermedades nervioses y mentales. Conflictos espirituales y sexuales” . Compartint consulta amb altre metges com Royo Lloris o Isaac Puente, aquesta consulta forma part d’un procés de construcció del coneixement per part dels no-experts a través de la comunicació postal. Les respostes a les inquietuds sexuals i espirituals engegava un procés de comunicació “horitzontal” que s’identifica amb l’autogestió del coneixement; però també és un canal que permetia analitzar el procés d’inclusió i exclusió de la “intel·lectualitat” en el moviment. És quan l’autor crea el 1936 una secció a Estudios amb el nom de Consultorio Psíquico-Sexual en el que mitjançant un discurs paternalista i tractament idíl·lic de la sexualitat o els sentiments, és reconeix una comunicació directa i sense ambigüitat que durarà fins el juny de 1937.
  La qüestió de la sexualitat va ser un tema molt present en la premsa llibertaria. Un dels primers autors més influents va ser el francès Émile Armand. Convençut de superar qualsevol norma, convencionalisme o prejudici en matèria sexual Armand s’identifica amb l’amor plural en el sentit de “totes per a tots i tots per a totes” que Fourier defenia en la Teoria Universal de la Asociación. Una desregulació de l’amor que accepta, doncs, l’existència de relacions heterogènies i en conseqüència, crític amb els cels i sentiment autoritari.  La promiscuïtat, el comunisme sexual o la abundància sensual i sentimental seria la solució als cels. És tracta d’un contacte sexual que permetria completar la camaraderia intel·lectual o econòmica; una manera més íntima, completa i propera de ser companya. Però aquestes opinions no varen callar les crítiques. María Lacerda, amb connotacions més feministes, criticava la camaraderia amorosa de Armand perquè esclavitzava a la dóna, la feia servil i matava el vertader amor; un retorn a la promiscuïtat, a un comunisme degradant en el que la dona continuava essent una cosa i objecte de plaer, en el que l’instint sexual superava la passió i l’amor al marge de qualsevol afinitat afectiva. En Estudios era habitual tendir a l’espiritualització de l’amor i a diferenciar “la nova moral sexual” del llibertinatge. En aquest mateix sentit, Martí Ibáñez no reduïa la sexualitat als genitals sinó que “además de esa faceta tiene la sexualidad otras muchas -trabajo, ideales, creación social, o artística-“, ho identificava amb l’harmonia física i espiritual del sers.

 També l’homosexualitat va comportar els seus debats i pàgines en el Consultorio del doctor. La superació de la vella moral catòlica i la despenalització de la homosexualitat sembla ser un punt en comú que també deixava ampli marge per a les diferencies d’opinió. “L’invertit” és un terme que expressa la desviació de qualsevol persona de les formes d’expressió sexual correcta y normal, una inversió dels rols sexuals que podria ser congènita o adquirida per el vici o les males companyies. Un dels responsables de sistematitzar científicament tal creença heterosexual va ser Gregorio Marañón, al intentar substituir l’homofòbia tradicional d’estigmatització i repressió legal dels viciosos per una comprensiva i caritativa actitud que propugnava ajudar i buscar una cura per unes malaltes que reconduïren el camí natural de l’heterosexualitat. El retorn a la Naturalesa semblava ser clau per solucionar problemes d’orientació sexual, d’injustícies socials i de qualsevol tipus d’anomalia. Sinònim d’ordre i harmonia, funcionava com a marc de referència per oposar el instint a la llei.
 Totes aquestes qüestions eren tractades per grups d’afinitat, en conferències i espais que hem pogut recuperar a partir de la biografia de Martí Ibáñez. Alguns llocs d’aquesta història, a part del ja citat Institut de Medicina Pràctica o de l’Agrupació Escolar Marañón, els trobem en un article anònim a Mi Revista dedicat al treball realitzat per Martí Ibáñez en el departament de Sanitat: l’11 Club. “[...] simpática reunión en la que la discusión libre se debatían temas de la más variada actualidad. Desfilaron por allí típicas y variadas figuras originales por sus ideas consagradas por su talento”. L’escriptora Aurora Bertrana, la soprano Mercedes Plantada, la coneguda Etta Federn, l’artista Eleuterio Blasco Ferrer o el psicoanalista Dr. Oliver Brachfeld. “Posteriorment, el 11 Club, por razones que no son del caso, se convirtió en Conversa Club, merced al entusiasmo de Martí Ibáñez. Martí Ibáñez, alma del mismo, aportó la cooperación de sus compañeros de los Idealistas Prácticos y se dedicó con tal entusiasmo a las cuestiones sociales, que raras eran las sesiones en que no se debatían temas de la Revolución, aun ante el peligro de acabar todos en la cárcel. Polémicas enormes se entablaron, siempre en el terreno amistoso, entre marxistas y anarquistas. Todos defendíamos con ardor nuestros respectivos puntos de vista; raras veces coincidíamos. Martí Ibáñez resumía los debates, haciendo notas el punto de coincidencia que a todos nos unía: redimir al pueblo de las condenas de la opresión”. Amb més referències que el darrer, també el grup d’afinitat llibertari i l’escola racionalistaEls Idealistes Pràctics” apareix contínuament en la premsa llibertària com a espai cultural de divulgació i formació sociopolítica, compartint escenari amb l’Ateneu Enciclopèdic Popular, el Politècnic o l’Ateneu Faros. Primer al carrer Provença 271, principal 1ª, després al carrer de Bonavista, i finalment al carrer Santa Anna 28, s’organitzaran activitats orientades especialment per la joventut en el que es tractaven temes com l’eugenèsia, el pacifisme, el nudisme, el naturalisme, l’internacionalisme, la filosofia o la teosofia.
Fèlix Martí no va ser tan sols un escriptor científic, un professional de la sanitat o un organitzador del sector, sinó també un valent propagandista.
  Però aquesta trajectòria no s’atura durant els seus càrrecs durant el govern, des d’on el projecte de socialització de la medicina i les mesures per dur a terme la reforma eugènica varen prendre una dimensió important per a al doctor. Dels articles que a la medicina i l’assistència social es dediquen en la premsa,  destaca l’esforç per comarcalitzar els serveis aixina com la proposta de sindicació del professionals sanitaris. En aquest sentit, Xavier Serrano donava la seua opinió en les pàgines de Solidaritat Obrera sobre el projecte de socialització de la sanitat en el que rebutjava l’intrusisme de la iniciativa privada i de la falta de gratuïtat dels serveis. Amb una major desconfiança que Martí Ibáñez cap a l’egoisme del cos mèdic, aposta per un Sindicat Únic de Sanitat i Higiene organitzat per seccions autònomes que finalment serà realitat a partir de 1937. Considera que cal oblidar “la nefasta manía de constituir un Sindicato de Sanidad con masas de elementos intelectuales o de espantar con exigencias totalitarias de caracter social a los intelectuales que vengen a nosotros atraidos por la curiosidad, pero desconociéndonos”, reconeixent que la majoria dels metges i farmacèutics eren contraris a les idees llibertàries tant per posició com per idees. El concepte d’aristocràcia intel·lectual que utilitza el medico rural Isaac Puente fa referència a aquest últim aspecte.
  Després, Felix Martí Ibáñez també ens deixa una llarga trajectòria a partir del cop militar. L’assistència de Martí Ibáñez ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽conflcite.t de Sanitat i Higiene sert el govern, ntut en el que es tractaven temes com iat, amb tot una seria de serveez en les barricades de Barcelona i l’organització mèdica de la columna Durruti en primera instància. A mida que avança el conflicte l’organització popular permet accelerar la creació d’espais sanitaris i assistencials així com l’atenció als refugiats des dels comitès locals i comarcals d’ajuts al refugiats. La creació de centres d’educació psíquica-sexual per a la joventut, l’Escola de Maternitat Conscient i el naixement de l’Institut de Ciències Sexuals treballava per l’ideal eugènic i sexual. Treballa junt a Federica Montseny o Amparo Poch en la redacció de la llei d’avortament que deixava en l’autodeterminació de la dóna com l’únic motiu de suficient per a la pràctica de l’avortament. La posició abolicionista es trasllada cap a la creació de deslliuradors de la prostitució. Des de la vessant propagandista i divulgativa, s’integra en el Comitè Pro Cultura Popular i en la Federació Estudiantil de Consciències Lliures que promou, junt a altres companys com Ada Martí, la Universitat Popular. Al llarg de la guerra, sobretot després de concloure la col·laboració anarquista en les institucions, intervé en nombrosos mítings com a membre de la Federació Ibèrica de Joventuts Llibertàries o de Solidaritat Internacional Antifeixista. La participació en actes a l’estranger, i especialment a Nord-Amèrica, facilitarà el seu exili cap aquestes terres.
Fèlix Martí va tenir  una actuació decisiva en l'organització hospitalària durant la Guerra Civil (mapa dels hospitals de Gràcia)
  En aquesta altra vida de Martí Ibáñezeu reprar erressant de consultar.quest per, junt a l’historiador de la ciència, Henry E. Sigerist, inicia un vessant editorial que s’allunya de les contribucions militants. Com a professor universitari cal tenir en compte la seua participació en els departaments d’investigació dels laboratoris farmacèutics Hoffman-La Roche, Whintrop o Squinn en matèria de salut pública. Poc més tard el 1950, fundarà la Medical Doctors Publications a Nova York, i per ampliar la seua influència en el món: MD en castellà el 1961, MD del Canadà el 1966 o del Pacífic en 1967. En 207 articles que s’han pogut comptabilitzar al llarg d’aquest període, la vessant mèdica de l’autor destaca per excel·lència amb temàtiques com la lluita contra la tuberculosis, l’impacte dels antibiòtics o la sexualitat. Tot i això, es té constància de la seua vessant militant, menys nombrosa i documentada,  a partir de les seues contribucions freqüentment literàries a la premsa llibertaria. L’accés a la seua correspondència personal fa palesa del contacte amb el moviment llibertari. Fernando Gómez Peláez, Federica Montseny o Jesús Gonzalo Malo són alguns exemples. De fet, aquest últim ens aporta documentació de les contribucions econòmiques de Martí Ibáñez amb motiu d’una campanya internacional de solidaritat cap als presos de la CNT en l’Interior en 1964.
  Un recorregut biogràfic que ens permet recuperar alguns detalls del pensament científic i els projectes revolucionaris que perseguien assolir la Idea. Els carrers de Gràcia són testimonis del control obrer dels centres sanitaris, de les mesures de comarcalització sanitària, la supressió de la beneficència, les mesures d’eugenèsia, campanyes sanitàries preventives, la unificació d’assistència, l’educació sanitària, la confiscació i posterior clausura dels col·legis professionals.
Andreu Lloret 

No hay comentarios:

Publicar un comentario