domingo, 30 de abril de 2017

1890 - El primer “1r de Maig”


 Quan entre el 14 i el 20 de juliol de 1889 el Congrés de la Internacional, reunit a París, decideix per unanimitat que el dia 1 de Maig siga declarat el Dia Internacional dels treballadors, no estava clar de quina manera s’havia d’executar l’homenatge als treballadors assassinats per l'Estat a Chicago el 1887, però ni molt menys els anarquistes i part dels socialistes revolucionaris acceptaren la possibilitat de declarar l’1 de Maig com una festivitat i passar a oblidar el contingut polític dels episodis viscuts.
 L’homenatge a August Spies, Adolf Fischer, Samuel Fielden, Albert Parsons, Michael Schwab, George Engel, Louis Lingg o Oscar Neebe no és pot quedar ací: en la condemna de 8 persones. Que els màrtirs siguen 8 és perquè fins 400.000 van eixir al carrer dels Estats Units, o perquè fins 10.000 persones acudiren a l'enterrament i perquè foren aquests milers de persones les que varen protagonitzar el procés revolucionari dels anys 80. S’ha domesticat aquest dia, generalment amb una actitud festiva. No sempre ha estat així i no té perquè serho.
«Obreros todos: La Jornada de las Ocho Horas no es un ideal de un partido ni de una escuela: es la necesidad imperiosa de todos los esclavos del egoísmo humano. A todos los que ganan el pan con el sudor de su rostro, a todos los asalariados, interesa el triunfo de nuestra bandera. El que sea obrero, pues, que ocupe su puesto, si no quiere verse más pisoteado y humillado por la burguesía». Octaveta repartida a Barcelona i comarca abans de la vaga general del 1r de Maig de 1890, reproduïda al diari anarquista "El Productor".
  Els dies 1 i 4 de maig de 1890, dijous i diumenge d'una setmana d'indubtable transcendència històrica, la classe obrera europea reclamava per primera vegada de forma coordinada i pública una de les seves més importants reivindicacions: la jornada legal màxima de vuit hores.
 En aquests dies començava, davant el temor dels sectors socials més conservadors, una nova etapa de la història obrera contemporània.
  Des dels moments, ja llunyans, de la Comuna de París, mai s'havia fet tan visible en el vell continent la força del proletariat ... A Londres, capital del país més industrialitzat de l'època, centenars de milers d'individus -més de 300.000, segons alguns càlculs de la Premsa- es van manifestar diumenge dia 4 a Hyde Park, a «la més vasta demostració democràtica que Londres va presenciar mai».
 En els altres països industrialitzats o en vies d'industrialització d'Europa, les reunions o manifestacions obreres es van produir legalment o il·legalment, amb enfrontaments amb la policia en diverses ciutats de l'Imperi austrohongarès, Itàlia o Polònia, i assistència massiva a les principals ciutats del continent (Viena, Praga, Budapest, Varsòvia, Estocolm, Copenhaguen, Brussel·les, Milà, Torí).
  A Espanya durant el mes d'abril de 1890, en començar els preparatius per a la celebració, van començar també a manifestar-se les diferències d'opinió sobre el caràcter i objectius de la mateixa. Els socialistes «veien amb temor apropar-se la data», eren partidaris de reduir la commemoració a un míting i una manifestació pacífica, a celebrar el dia 4, que culminarien amb la presentació davant les autoritats d'un text amb les seves peticions aprovades al Congrés París. En canvi, els anarquistes no es conformaven amb aquesta perspectiva: no s'acontentaven amb una simple petició, ni estaven disposats a esperar anys per aconseguir la jornada de vuit hores. Desitjaven obtenir-la immediatament, per mitjà de la vaga general
 Les diferències de plantejament van ser causa d'agres debats especialment a Barcelona, ​​on les organitzacions obreres estaven dividides entre les propostes d'ambdós sectors. A Madrid, en canvi, el predomini socialista va evitar aquests enfrontaments; però l'escassa organització obrera -només es comptava, com va assenyalar Morato, amb «quatre societats obreres res lluïdes» - no permetia concebre grans esperances d'èxit, i provocava la por dels dirigents del partit davant un possible fracàs rotund.
 A diferència del que ha passat a Madrid, a Barcelona els esdeveniments es van produir de forma més conflictiva. En les reunions prèvies a l'1 de Maig, els socialistes havien aconseguit el suport de nombroses Societats Obreres per la seva postura favorable a la manifestació i contrària a la vaga general; només van haver de cedir a la data, abandonant la seva proposta inicial del dia 4 per ajustar-se a la data fixada intemacionalmente. Però el sector anarquista no havia estat derrotat i mantenia les seves intencions radicals, que van acabar desbordant el mur de contenció socialista.
 Des del matí del dia 1, l'atur va ser pràcticament total: «Ni cotxes, ni tramvies, ni fàbriques, el mateix en el port que a les estacions fèrries, que en el comerç, els negocis, els petits i els grans tallers; tot va cessar, envaint la via pública les classes socials totes, impressionades vivament per trobar-front afronti del desconegut, i atentes a observar el desenvolupament dels esdeveniments».  El míting, convocat al Teatre Tívoli, es va celebrar sota la presidència d'Antonio García Quejido, màxim dirigent en aquell moment de la Unió General de Treballadors; en acabar, a un quart del matí, els manifestants (en nombre de 100.000, segons El Socialista, o de 20.000, segons el càlcul de J. Ferrer) es van dirigir en marxa ordenada cap al Govern Civil per lliurar les conclusions ja esmentades. En passar la manifestació per davant de Capitania General, des del balcó contemplava l'acte el general Blanco, es va produir l'esdeveniment més recordat d'aquest dia històric: alguns obrers van aplaudir en agraïment perquè el general no havia tret les tropes al carrer, i aquest -segons els testimonis presencials, que atorgarien després un elevat valor simbòlic al seu gesto-- «vestit d'uniforme de campanya i faixí, va saludar repetides vegades traient el quepis». El governador civil, per la seva banda, va aprofitar el moment per lloar el "seny" dels treballadors barcelonins, prometent elevar al Govern de Madríd les seves peticions; i com era de suposar els manifestants van tornar pacíficament a casa seva, sense que es produís cap incident. Als ulls dels anarquistes, tot havia estat una cerimònia sense sentit: «Presentose el partido obrero en el Gobierno Civil, se hicieron los discursos de ordenanza, se entregó la petición para que el Gobierno y las Cámaras accedieran a ocuparse de las reformas del trabajo cuando les pareciese oportuno, se disolvió la manifestación, y pax vobis» (El Productor, 4-VII-1890).
 Però la situació va prendre un caire molt diferent a la tarda. Milers d'obrers (segons la informació d'El Productor, però només uns 200, segons l'opinió de Ferrer) es van reunir al camp de Les Carolines i van decidir per aclamació mantenir-se en vaga fins a aconseguir la jornada de vuit hores. Començaven llavors la lluita directa amb els patrons, molt més temible que la moderada concentració socialista. El dia 2 tot Barcelona està en vaga; i encara que a la tarda es va declarar l'estat de guerra, i els socialistes van declinar poc després tota responsabilitat davant el nou gir dels esdeveniments, els vaguistes es van mantenir ferms i van obligar a molts empresaris a entaular negociacions amb ells. El dia 5, els empleats de tramvies aconseguien la reducció de la jornada a 8 o 9 hores i l'establiment de dos torns laborals, els carreters, els treballadors del port, alguns sectors del ram de tintoreria, del calçat. de la construcció o de la fleca van aconseguir també el triomf total o parcial de les seves reivindicacions. Gràcies a aquests èxits la intensitat de la vaga va anar disminuint lentament, fins que dilluns dia 12 es va produir la incorporació al treball dels últims oficis en atur.
 En resum, a Barcelona l'enfrontament entre les dues tàctiques contraposades de socialistes i anarquistes havia conclòs amb avantatge per als segons, que van poder exhibir alguns triomfs en diverses branques productives, mentre els líders del PSOE i la UGT no podien presentar cap resultat positiu de les seves manifestacions i peticions ordenades i pacífiques. Lligat a això, la seva inhibició en la vaga general els havia alienat les simpaties de molts sectors de la classe obrera, l'allunyament de les posicions socialistes es va fer manifest en els anys següents.


La postura anarquista davant la celebració d'aquell primer 1r de Maig de 1890, a través del diari "El Productor”, un dels més importants de la premsa obrera d'aleshores.

La Víspera
 Nos hallamos en los momentos más solemnes de la historia.
El mundo del privilegio se aniquila, perece, para dar lugar a la constitución de la sociedad humana con arreglo a bases científicas y racionales en harmonía con la naturaleza. 
 Al dominio bruto de la casta, de la jerarquia, de. la clase, de la condición social, vamos a sustituir la igualdad. /.../
No hay que hacerse ilusiones: no hay razón para sostener como un ideal definitivo de la clase trabajadora la conquista de las ocho horas.
Sea cualquiera el resultado de este movimiento, conviene repetir una vez más que lo que los trabajadores quieren es poner término al régimen del salario. /.../
 Las ocho horas es un grito de guerra; mejor dicho, un episodio de la guerra; pero no el objeto de la guerra. /.../
 Por tanto, nuestro deber consiste en tener fija la vista en  el ideal de nuestra emancipación, e inspirados en él, ya que la jornada de ocho horas es un punto, de coincidencia y de unión de todas las fuerzas proletarias del mundo, trabajemos por su conquista, a la manera un ejército poderoso asalta y toma una fortaleza que se opone a su paso, y desde ella vayamos resueltos a la última jornada, sin temores ni vacilaciones oportunistas, que sólo así alcanzaremos el lugar que por razón y por naturaleza nos corresponde.
 !A las ocho horas, pues, en honra de la unión obrera internacional!
 !A las ocho horas como medio precursor de nuestra emancipación económico-social!
 !A las ocho horas como manifestación de nuestra fuerza!
 !A las ocho horas como limitación del poder y de la soberbia de nuestros explotadores!
Huelga, no manifestación
  La libertad no se pide, se toma. Las mejoras no se obtienen implorándolas humildemente; se obtienen exigiéndolas. /.../
 ¿Ha logrado acaso ninguna clase oprimida emanciparse o alcanzar algunas mejoras rastreándose miserablemente a los pies de sus tiranos implorándoles lo que no les concederán, o bien valiéndose de los medios llamados pacíficos y legales,  únicos que sus opresores ponen galantemente a su disposición precisamente porque con ellos nada han de conseguir? No, ninguna clase ha logrado mejorar su triste condición rebajando su dignidad hasta el  extremo de pedir libertad a los mismos que tienen interés en que jamás sea libre.
 Por eso es que creemos obran muy mal los compañeros que para alcanzar una importante mejora: la jornada de trabajo de ocho horas, se limitan a hacer una  manifestación y  acudir a las autoridades para que sea rendida su petición.
 Que obtendrán nuestros compañeros haciendo esto? De lo que desean obtener, nada; pero en cambio obtendrán rebajar su dignidad. 
 Los trabajadores nada tenemos que ver con la autoridad, la intermediaria de la burguesía; debemos dirigirnos directamente a ésta y exigirle la jornada de las ocho horas, y si se niega concedérnosla, negarnos también nosotros a trabajar.
 Ya lo hemos dicho: la jornada de ocho horas no la obtendremos con pacíficas manifestaciones y con inútiles y serviles peticiones: la obtendremos imponiéndonos, y la imposición esta en la huelga.
 Huelga debemos querer, no manifestación.                                        
                                                                              ("El Productor"- 30-IV-1890)


Fonts: Manuel Pérez Ledesma, Andreu Lloret, “El Productor” i Grup de Memòria Històrica de l'Ateneu Llibertari de Gràcia



No hay comentarios:

Publicar un comentario